Na część pytań do UM Rzeszowa odpowie… sztuczna inteligencja

Od kilku dni nastronie serwisu Urzędu Miasta Rzeszowa działa Wirtualny Asystent. Chatbota znaleźć można w prawym dolnym rogu strony, zarówno na komputerach, jak i smartfonach. Asystent „odpowie” na najważniejsze pytania dotyczące spraw załatwianych w trzech wydziałach Urzędu Miasta Rzeszowa. W planach jest poszerzenie obsługi o kolejne wydziały.

Wirtualnego Asystenta dostępnego na naszej stronie stworzyła rzeszowska firma OPTeam S.A. i na razie jest to rozwiązanie pilotażowe. Obecnie Wirtualny Asystent jest w stanie odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania dotyczące Wydziału Komunikacji, Urzędu Stanu Cywilnego oraz Wydziału Spraw Obywatelskich. Jest dostępny przez całą dobę, zarówno z komputerów, jak i z urządzeń mobilnych. Wystarczy kliknąć pojawiającą się w prawym dolnym rogu strony ikonkę „dymku” z podpisem „Wirtualny Asystent” i wprowadzić pytanie lub wybrać z listy interesujący nas temat.

– W przygotowaniu Wirtualnego Asystenta uczestniczył zespół pracowników urzędu przygotowując bazę zawierającą informacje dostosowane do potrzeb mieszkańców. Początkowo skupiliśmy się na zadaniach wykonywanych w trzech wydziałach, w których mieszkańcy najczęściej załatwiają sprawy – wyjaśnia Bożena Kuźniar, dyrektor Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Rzeszowa.

Dodaje, że Wirtualny Asystent działa na schemacie krótkich pytań i precyzyjnych odpowiedzi. Firma OPTeam zastosowała w nim algorytmy sztucznej inteligencji oraz mechanizm przetwarzania języka naturalnego, co sprawia, że bot jest w stanie odczytać pytania napisane językiem potocznym. Pilotażowe wdrożenie chatbota zostało zrealizowane bezpłatnie we współpracy miasta z firmą OPTeam.