Nowe autobusy elektryczne dla Rzeszowa
– Chcę, aby rzeszowski tabor był jeszcze bardziej ekologiczny. Dlatego też zdecydowałem o tym, by kolejnymi nowymi pojazdami, z których będą korzystać mieszkańcy, były autobusy elektryczne – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Zakup sześciu kolejnych autobusów dla Rzeszowa jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. – Pierwsze plany zakładały, że kupimy autobusy napędzane gazem CNG. Jednak w związku z wysokimi kosztami eksploatacji tego typu pojazdów zdecydowaliśmy się na zmianę. Kupujemy autobusy elektryczne, których eksploatacja jest obecnie tańsza od „gazowców” – tłumaczy prezydent Rzeszowa.
Przetarg został już ogłoszony. Zakupione mają być autobusy niskopodłogowe o długości od 8 do 9,5 metra. Każdy autobus ma pomieścić min. 50 osób, z czego min. 20 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej z tablicami LED/LCD, monitoring, system zliczania pasażerów, biletomaty. Zakupionych ma zostać także sześć ładowarek stacjonarnych.
Otwarcie przetargowych ofert zaplanowano na 18 listopada. Firma, która zostanie wybrana będzie miała 26 tygodni (od daty podpisania umowy) na dostarczenie do Rzeszowa sześciu elektrycznych autobusów.
To nie jedyna inwestycja w tabor miejski w ostatnim czasie. W lipcu tego roku prezydent Konrad Fijołek podpisał umowę z firmami Autosan i Solaris, dotyczącą zakupu nowoczesnych pojazdów. Dzięki niej rzeszowska komunikacja miejska wzbogaci się o 14 ekologicznych autobusów. Ten przetarg był podzielony na trzy części. Pierwsza z nich dotyczyła zakupu 10 pojazdów 12-metrowych zasilanych gazem ziemnym. Najkorzystniejszą, wartą 18,01 mln zł ofertę złożyła firma Autosan. Dwie pozostałe części przetargu dotyczyły czterech autobusów przegubowych, o długości 18 metrów. Dwa z nich będą zasilane prądem, dwa gazem. Dostarczy je firma Solaris. „Gazowce” będą kosztowały prawie 5,2 mln zł. autobusy elektryczne nieco ponad 8 mln zł. Zakup tych 14 autobusów, które do Rzeszowa będą docierać w przyszłym roku, także został dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej. z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020.
Rzeszowski tabor autobusowy to obecnie 223 pojazdy. Średnia wieku miejskiego autobusu to ok. 8 lat.