Nowe możliwości zakupu biletów komunikacji miejskiej w Rzeszowie
Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie przy wsparciu Asseco Data Systems wprowadza nową formę biletu na przejazdy komunikacją miejską. Od dzisiaj umożliwiono korzystanie ze sklepu „e-bilet”, który pozwala na przypisanie biletów czasowych do różnych nośników m.in. aplikacji mobilnej, karty płatniczej oraz portfeli elektronicznych, w tym zegarków czy smartwatch-y. Pasażerowie mogą dokonać zakupu w e-sklepie lub bezpośrednio w aplikacji mobilnej, która również może stanowić nośnik biletu. Ponadto wprowadzono możliwość przypisania do swojego konta np. najbliższych członków rodziny. E-bilet to kolejne udogodnienie z zakresu smartcity wdrażane w Rzeszowie.
Rzeszów, zgodnie ze swoją misją jako „Stolica Innowacji”, stale rozwija i udoskonala sposoby korzystania z usług miejskich. E-bilet to kolejny krok w stronę usprawniania mobilności w stolicy Podkarpacia. Rozwiązanie sprawia, że bilety niezbędne do korzystania z transportu miejskiego są zawsze pod ręką, dostępne z poziomu telefonu za pomocą intuicyjnej aplikacji mobilnej lub przypisane do karty płatniczej pasażera.
„„Zależy nam na tym, aby coraz więcej mieszkańców korzystało z komunikacji miejskiej, bo to oznacza mniej samochodów na ulicach, i mniejszą emisję spalin. W jednym autobusie może zmieścić się nawet 160 osób. Wszyscy oni jadą jednym pojazdem, zamiast kilkudziesięcioma samochodami. Ale zdaję sobie sprawę z tego, że aby tak się działo, pasażer musi mieć możliwość łatwego, szybkiego i pewnego zakupu biletów. Dlatego wprowadzamy nową możliwość zakupu biletów czyli E-bilet” – mówi Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa.
„E-bilet to bardzo wygodne rozwiązanie, które z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem naszych pasażerów. Zaproponowaliśmy nowe opcje zakupu biletów – za pomocą strony www, w aplikacji mobilnej oraz w biletomacie poprzez kodowanie z pomocą karty płatniczej pasażera, a także różne formy e-płatności. Wystarczy, że kupimy bilet i, w zależności od wybranej opcji, podczas kontroli, przyłożymy do czytnika kartę płatniczą (lub zegarek czy telefon) lub okażemy aplikację mobilną. Warto jednak dodać, że kontroler może także poprosić o okazanie dokumentu tożsamości. Co ważne, utrzymaliśmy wszystkie poprzednie formy zakupu biletów komunikacji miejskiej w Rzeszowie” – dodaje Łukasz Mikołaj Dziągwa p.o. Zastępcy Dyrektora ds. Komunikacji Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
„W Rzeszowie, mieście, które słynie z innowacji, wprowadziliśmy kolejne udogodnienie z zakresu smartcity. E-bilet to wygodne rozwiązanie, które usprawnia korzystanie z omunikacji miejskiej, gdyż eliminuje potrzebę zakupu papierowego biletu. Z myślą o wszystkich pasażerach dostępne są dwie opcje skorzystania z e-biletu: przypisanego do aplikacji mobilnej lub karty płatniczej. Pasażer szybko i bezpiecznie może zakupić bilet i skorzystać z nośnika, który zawsze ma przy sobie. Ponadto pamiętając o najstarszych oraz najmłodszych użytkownikach wprowadziliśmy możliwość przypisania do konta członków rodziny czy np. grupy uczniów. Dzięki temu można kupić bilet dla seniora, który chce się wybrać do lekarza albo całej klasy na potrzeby szkolnej wycieczki” – podkreśla Robert Kobylański, Wiceprezes Zarządu Asseco Data Systems.
„W naszym projekcie ważną rolę odgrywa unikalność i dostępność nośników, którymi mogą być karty płatnicze i ich zwirtualizowane wersje (elektroniczne nośniki kart płatniczych jak np. Portfele Google i Apple posiadają odmienne identyfikatory niż karty fizyczne) oraz aplikacja mobilna. Zdecydowanie najwygodniejszym wydaje się aplikacja mobilna. Pasażerowie, którzy pobiorą ją na swoje urządzenia, zyskają dostęp do szybkiego i intuicyjnego zakupu biletów na komunikację miejską. Ten sposób zakupu jest zdecydowanie najwygodniejszy, gdyż telefon mamy zwykle przy sobie, a przy kontroli wystarczy okazać wyświetlany w aplikacji kod QR” – podsumowuje Wiktoria Wnęk, Project Manager, Asseco Data Systems.
W sklepie internetowym „e-bilet” dostępne są bilety krótkookresowe i miesięczne, imienne, od 5-dniowych do 180-dniowych. Zakupiony za pośrednictwem portalu bilet można przypisać do zdefiniowanej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej. Natomiast w aplikacji mobilnej dostępne są bilety czasowe: 60-minutowe jednoprzejazdowe, 90-minutowe, 24-godzinne, bilety krótkoterminowe, imienne 5-dniowe oraz okresowe od miesięcznych i 30-dniowych do 180-dniowych. Dokonanie zakupu w aplikacji sprawia, że bilet jest automatycznie do niej przypisany. Bilety kodowane na kartę płatniczą można zakupić także w biletomatach. Wybierając zakup e-biletów przez portal, użytkownicy mogą dokonać płatności za pomocą przelewu, karty bankowej, BLIKa oraz Google Pay. Natomiast w aplikacji mobilnej dostępne formy płatności to: Google Pay, Apple Pay oraz BLIK.
Sklep e-bilet dostępny jest na stronie www.ztm.erzeszow.pl pod adresem: www.ebilet.erzeszow.pl, natomiast aplikację mobilną można pobrać na platformach App Store i Google Play.
Utworzenie elektronicznego sklepu e-bilet wraz z kontem użytkownika zrealizowano w ramach projektu pn. “Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”.
Zadanie zostało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Wartość brutto zadania: 1 416 900,00 zł, w tym wartość dofinansowania: 1 120 725,00 zł.