Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – złóż deklarację do 30 czerwca!
Właściciele nieruchomości oraz zarządcy budynków i lokali zobowiązani są do złożenia deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw. Termin na jej złożenie upływa 30 czerwca.
Czym jest CEEB?
CEEB czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to baza, w której zgromadzone zostaną informacje dotyczące źródeł ciepła i spalania paliw o mocy do 1 MW w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
Z czego wynika obowiązek CEEB?
Ustawa z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw [Dz. U. poz. 2127].
W jakim celu zbierane są dane?
- Udostępnienie organom administracji centralnej i samorządowej skutecznego narzędzia do realizacji polityki niskoemisyjnej.
- Gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie szczegółowych danych o budynkach w całej Polsce w celach statystycznych.
- Poprawa stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa poprzez uruchomienie e-usług dla obywateli takich jak zamówienie przeglądu kominiarskiego i inwentaryzacja budynku.
Przykłady źródeł ciepła podlegające zgłoszeniu:
- Miejska sieć ciepłownicza, ciepło systemowe, lokalna sieć ciepłownicza,
- Kotły na paliwo stałe z ręcznym lub automatycznym podajnikiem paliwa,
- Piec kaflowy,
- Trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa,
- Kocioł gazowy,
- Kocioł olejowy,
- Pompa ciepła,
- Ogrzewanie elektryczne,
- Kolektory słoneczne.
Kto musi złożyć deklarację?
Deklarację muszą złożyć właściciele / zarządcy budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w których znajdują się źródła ciepła.
Do kiedy trzeba złożyć deklarację?
Dla źródła ciepła i spalania paliw, które zostało uruchomione przed 1 lipca 2021 r. deklarację trzeba złożyć do 30 czerwca 2022 r.
Dla nowego źródła ciepła uruchomionego po 1 lipca 2021 r. deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia jego uruchomienia.
Sposoby składania deklaracji
Przez Internet – za pomocą profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu na stronie www.ceeb.gov.pl/ lub https://www.gunb.gov.pl/.
W formie papierowej – wypełniony formularz można wysłać pocztą lub złożyć osobiście w Urzędzie Miasta Rzeszowa: Wydział Ochrony środowiska i Rolnictwa, ul. Rynek 7 lub Punktach Obsługi Mieszkańców.
Pomocne materiały
Na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow znajdują się:
- Filmy instruktażowe pomocne przy uzupełnieniu deklaracji,
- Wzory deklaracji i wniosków,
- Przykłady wypełnionych deklaracji,
- FAQ – najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami.